Τετάρτη 28 Νοεμβρίου 2012

Επιλέγοντας κλειδαριά ποδηλάτου

Εδώ που ζω σε μια επαρχιακή πόλη της Ελλάδος υπάρχουν πολλά ποδήλατα και δυστυχώς πολλές κλοπές. Με αφορμή την κλοπή από δύο φίλους μου των (ακριβών) ποδηλάτων τους μέσα από τις οικοδομές τους (όχι η ίδια οικοδομή) είπα να γράψω αυτό το αρθράκι και όποιος το διαβάσει.
Ας αρχίσουμε με τα απλά..

Μύθοι.


  • Αν βάζετε το ποδήλατο μέσα στην οικοδομή σας ΔΕΝ σημαίνει ότι είναι ασφαλές. Μάθετε ότι 40% των κλοπών ποδηλάτων στην Ελλάδα γίνονται μέσα από οικοδομές, εισόδους πολυκατοικιών υπόγεια ακόμα και ορόφους (στον διάδρομο όσοι το αφήνετε στον 3ο). Δηλαδή περίπου τα μισά ποδήλατα κλέβονται έτσι. Ο λόγος απλός. Εκεί θα βρούνε τα "καλά" και λιγότερο φυλαγμένα ποδήλατα. Ακόμα και από 1ο όροφο μπαλκόνι έχουν κλέψει ποδήλατα.
  • Μια κλειδαριά (και ότι να είναι) αρκεί. Λάθος! Αν και δεν είναι όλες οι κλειδαριές το ίδιο. δυστυχώς ΟΛΕΣ μπορούν να παραβιαστούν ανάλογα το χρόνο και τα μέσα που έχει στην διάθεσή του ο κλέφτης. Εσείς δηλαδή αμα χάσετε τα κλειδιά σας ποτέ δεν θα ξεκλειδώσετε το ποδήλατο σας; Ασφαλώς και ναι.. Εσείς με κλειδαρά αυτοί μόνοι τους. Το θέμα είναι να τους το κάνεις δύσκολο.
  • Ποιος θα κλέψει το δικό μου ποδήλατο; (δεν θα συμβεί σε εμένα . Βλέπω στο δρόμο κάποιους με "μαπα" κλειδαριές και κάποιους με σωστές! Ξέρω ότι οι δεύτεροι μάλλον "έχασαν" ένα ποδήλατο και έμαθαν.. Σε όλους δεν έχει συμβεί μέχρι να συμβεί.
  • To παρκάρω σε χώρο που το βλέπουν.. Ε και. Πιστεύεις έτσι πως έχει γίνει η κοινωνία μας κάποιος θα ενδιαφερθεί. Πολλά ποδήλατα κλέβονται από μέρη που έχει κόσμο.

Τύποι κλειδαριών - προβλήματα

Εδώ θα παρουσιάσουμε τους γνωστότερους τύπους κλειδαριών ποδηλάτου και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους.

Καλωδίου-συρματόσκοινου

Οι πιο συνηθισμένες είναι αυτές αλλά και οι πιο μάπα (ευάλωτες) επίσης. Μας αρέσουν γιατί είναι μακριές, φτηνές  (τυλίγονται γύρω από δέντρα, κάγκελα κτλ). Δυστυχώς κάνουν για "γρήγορη φύλαξη" (να πάρω από το περίπτερο κάτι, να πιο καφέ και να είναι δεμένο στην πλατεία να το βλέπει όλος ο κόσμος). 

Κάτω απο το πλαστικό υπάρχει ένα πολύ ψιλό καλώδιο που κόβετε με.. νυχοκόπτη


Γιατί ανοίγουν; Απλά γιατί οι κλέφτες κουβαλάνε κάτι εργαλεία που τις κανονίζουν σε δευτερόλεπτα. Το πιο συνηθισμένο εργαλείο είναι οι κόφτες από σιδερόβεργες (bolt cutters) και τα σιδεροπρίονα. 
Θα κόψει το συρματόσκοινο σας σε.. 3''
Υπάρχουν δε διάφορα μεγέθη με διαφορετικό βάρος που ασφαλώς κόβουν διαφορετικού μεγέθους καλωδίων/συρματόσκοινων. Οι πιο φτηνές κλειδαριές καλωδίου (cable locks) πάχους συνήθως 8mm ή/και λιγότερο κόβονται και από τους πιο μικρούς κόφτες που ο κλέφτης μπορεί να κρύψει κάτω από παλτό, σε τσάντα πλάτης κτλ. Μεταμφιεσμένος σε ποδηλάτη μπορεί να σκύψει εκεί που το δέσατε να βγάλει την μύτη του από την τσάντα πλάτης που έχει στα πόδια του και να το κόψει χωρίς καν να φανεί ότι κουβαλάει τέτοιο εργαλείο. 
Τα "συρματόσχοινα" (καλώδια) κόβονται περίπου με πένσες. Ουτε καν bolt cutter. 

Πολλές φορές οι κλέφτες θα "σταμπάρουν" το ποδήλατό σας. Αν το παιδί σας (ή ο ίδιος) πάτε σε κάποιο πχ φροντιστήριο και παρκάρετε συχνά πυκνά ένα καλό ποδήλατο εκεί, θα περάσουν με ένα "ντάτσουν" ή με τα πόδια θα κόψουν το σύρμα/κλειδαριά με ένα τέτοιο εργαλείο και θα σας το πάρουν (φορτώσουν ή συνηθέστερα καβαλήσουν). Η ιστορία που διηγήθηκα είναι πραγματική (σε μαθητή γνωστής μου). 
Ο κόφτης αυτός κόβει είτε το καλώδιο (αν είναι καινούριος) είτε συχνά την ένωση (κλείδωμα) όπου σπάει το μέταλλο μεταξύ κλειδαριάς και σύρματος.

Αν είναι λοιπόν να πάρετε τέτοια κλειδαριά (εντάξει όλοι έχουμε μία τέτοια) πάρτε μία χοντρή (χοντρή λέμε) που θα πει μεγαλύτερη από 12mm πάχος. Αυτές θέλουν μεγαλύτερους κόφτες που αν είστε τυχεροί δεν θα κουβαλάνε μαζί τους αυτοί καθώς κρύβονται πιο δύσκολα. Το μείον και εδώ είναι το μεγάλο βάρος και όγκος.
Όσο πιο χοντρή τόσο πιο καλή (12mm και πάνω, θα έλεγα 16mm)

Προσοχή στους αριθμούς πάχους που δίνει ο κατασκευαστής  Συνήθως εμπεριέχει και το "πλαστικό" προστατευτικό και όχι το καθαρό μέταλλο . Φαίνεται δηλαδή χοντρή αλλά δεν είναι και τόσο. Ο κλέφτης αφαιρεί το πλαστικό και ασχολείται με λεπτότερο μέταλλο. Εκτιμήστε/μετρήστε πόσο χοντρά είναι τα συρματόσχοινα μέσα και όχι το πλαστικό που τα τυλίγει πριν αγοράσετε ένα τέτοιο.

Μία άλλη επίθεση σε αυτές τις κλειδαριές είναι με σιδεροπρίονο. Δυστυχώς συνήθως οι πιο πολλές έχουν "μαλακό" μέταλλο που κόβεται σχετικά εύκολα. Δεν είναι πολύ συνηθισμένος τρόπος καταλαβαίνω καθώς θέλει πιο πολύ χρόνο και κάνει σχετική φασαρία, ενώ πρέπει να έχει και χέρι (να τον βολεύει το ύψος της κλειδαριάς). Παρόλα αυτά κόβονται πολύ πιο εύκολα από ότι οι αλυσίδες (θα τις δούμε παρακάτω) χωρίς να έχει πολύ σημασία αν είναι χοντρά, το πριόνι νικάει τα συρματόσχοινα.

Τέλος κάποιοι κλέφτες χτυπάνε το μηχανισμό κλειδώματος με σφυριά ή άλλα αντικείμενα (καλέμι) με σκοπό να τον σπάσουν. Για αυτό ΜΗΝ αφήνεται την κλειδαριά να ακουμπάει στο πάτωμα (δίνει χέρι για χτύπημα). *Θα μιλήσουμε για το σωστό δέσιμο πιο μετά.

Τα συρματόσχοινα (calble locks) όλων των ειδών αν και τα πιο πρακτικά είναι τα πιο ευάλωτα. ΜΗΝ τα χρησιμοποιείται για ποδήλατα αξίας, και για στάσεις που λείπετε για ώρα. Έχουν νόημα μόνο για μικρές στάσεις ή/και αν βλέπετε ο ίδιος το ποδήλατό σας (το έχετε δεμένο απέναντι).

Κουλούρες ή φίδια (συρματόσχοινο με δακτυλίους)

Αυτές είναι καλύτερα καλώδια. Τι είναι; Ένα συρματόσχοινο περιβάλλεται από ατσάλινου δακτυλίους που το προστατεύουν (στα αγγλικά ονομάζονται Armored Cable locks). Έτσι το συνολικό πάχος είναι μεγάλο (>18mm) και άρα δεν το πιάνει ο κοινός κόφτης (πλην των πολύ πολύ μεγάλων) ενώ το βάρος δεν είναι τόσο μεγάλο καθώς είναι κούφιο μέσα. 
Κουλούρα ή φίδι ποδηλάτου
Δεν είναι ούτε αυτές τέλειες και αν ακουμπάνε στο έδαφος είναι πιο εύκολος στόχος. Κόβονται δυσκολότερα με σιδεροπρίονο ειδικά αν οι κρίκοι είναι επισκληρισμένοι (hardened) . Είναι εν γένει ισχυρότερες από τα συρματόσχοινα και άρα προτιμητέες. Δεν είναι ούτε αυτές τέλειες και αν ακουμπάνε στο έδαφος είναι πιο εύκολος στόχος επίσης (ότι ακουμπάει στο έδαφος είναι πιο εύκολο να σπάσει). Υπάρχουν δυστυχώς και για αυτές ειδικοί κόφτες που πιάνουν μεγάλο διαμέτρημα και θα κόψουν τις πιο μικρές από αυτές. Δεν είναι όμως συνηθισμένοι. 
Κομμένη κουλούρα. Ολα είπαμε ανοίγουν

Ειδικός κόφτης που "πιάνει" μικρές κουλούρες. 

Το μείον από τις κουλούρες τους είναι ο όγκος και η σχετική ακαμψία (περιστρέφονται αλλα όχι πολύ άνετα). Το άλλο μείον είναι ότι κυκλοφορούν πολλές "άχρηστες" που εύκολα κάνουν κενό μεταξύ των κρίκων. Αν διπλώνετε την κουλούρα και αφήνουν κενό οι κρίκοι μεταξύ τους τότε μπορεί ο κλέφτης να βγάλει το πλαστικό (με κοπίδι) και να βάλει ενα μικρό κόφτη ανάμεσα και να κόψει το συρματόσχοινο μέσα (νήμα νήμα). Με άλλα λόγια ΔΕΝ πρέπει να δημιουργείται κανένα κενό ανάμεσα στους κρίκους και να φαίνεται μέσα το συρματόσχοινο

Αλυσίδες

Πολλοί προτιμούν αυτό το είδος κλειδαριάς. Δεν μιλάμε για τις "χύμα" αλυσίδες που παίρνεις με το μέτρο από το σιδεράδικο της γειτονιάς καθώς αυτές κόβονται πιο εύκολα με κόφτες (botl cutters) καθώς το μέταλλο τους δεν είναι πολύ σκληρό (πώς νομίζεται σας κόβει το μαγαζί όσα μέτρα θέλετε). Μιλάμε για ειδικές αλυσίδες (μηχανής αν είναι μεγάλες) που έχουν υποστεί ειδική επεξεργασία. Είναι σκληρές (hardened) στο έξω μέρος κάθε κρίκου και "μαλακές" στο μέσα. Το πρώτο χαρακτηριστικό επιτρέπει να μην κόβονται εύκολα με σιδεροπρίονο (το hardened ατσάλι είναι σκληρό). Αν είναι πολύ hardened όμως μπορεί να σπάσει πιο εύκολα (χτύπημα με σφυρί - βαριοπούλα, καλέμι), για αυτό χρησιμοποιούμε "συνδυασμό" σκληρότητας.
Συνοδεύεται από "καλό" λουκέτο ή έχουν δικιά τους κλειδαριά (καλύτερα καλό λουκέτο αλλα περισσότερο βαρος). Προσοχή όχι αυτά τα "λουκέτα" που είχαμε στο στρατό (της πλάκας) που ανοίγουν με μία σφυριά ή έναν μικρό λοστό (κάτι μαύρα ή μπρούτζινα των 5€ όσο μεγάλα και αν είναι είναι άχρηστα, μόνο δείτε μέσα το μικρό "γλωσσάκι" που ασφαλίζει το πέταλο του λουκέτου και θα καταλάβετε γιατί ανοίγουν). Αυτά είναι "ειδικά" και "καλά" λουκέτα, αρκετά ζόρικα. 
Τα ποδηλατικά forum τα προτείνουν έναντι των "συρματόσχοινων" αλλά σε χοντρές εκδοχές (πάνω από 10mm). Είναι εύκαμπτα και κουβαλιούνται πιο εύκολα. Κόβονται πιο δύσκολα, αλλα κόβονται ειδικά αμα ακουμπάνε στο πάτωμα (βάζει κόντρα το έδαφος ο κλέφτης και πατάει με το σώμα πολλαπλασιάζοντας έτσι την δύναμή του!). Γενικά να θυμάστε ότι κόβονται με κόφτες σχετικά εύκολα όσο ακριβές και να είναι.
Οι κόφτες θα κόψουν οποιαδήποτε αλυσίδα εύκολα ειδικά άμα ακουμπάει ή είναι κοντά στο έδαφος.

Συμπέρασμα είναι μεν καλύτερες οι αλυσίδες από ένα συρματόσχοινο αλλά όχι καλύτερες από ένα "πέταλο" (το επόμενο). Και στις αλυσίδες ισχύει όσο πιο χοντρό τόσο πιο καλό.

Πέταλα (Λουκέτα U, D locks)

Θεωρείται ο βασιλιάς των κλειδαριών και είναι η νούμερο ένα επιλογή των ποδηλατών (ειδικά στο εξωτερικό που κλέβουν σαν τρελοί ακόμα και σέλες). Είναι χοντρές και σκληρές αρα πολύ δύσκολο να τις κόψεις με σιδεροπρίονο, και απίθανο να τις κόψεις με κόφτη (bolt cutter) αλλά όχι αδύνατο (τις πιο φτηνές και λεπτές D lock στα περί τα 12mm τις πιάνουν μεγάλοι bolt cutters). 
Το μείον τους είναι τι άλλο το βάρος αλλά και η ακαμψία  Δεν είναι πρακτικές για δέσιμο (πρέπει το σημείο πρόσδεσης να είναι κοντά και όχι πολύ χοντρό, πχ ένα δέντρο). Το κούμπωμα ξεκούμπωμα τους είναι επίσης χρονοβόρο (δεν κάνουν για γρήγορη στάση). Είναι όμως η ασφαλέστερες κλειδαριές και η μόνη επιλογή για "εξωτερικό" δέσιμο (ίσως σε συνδυασμό με δεύτερη κλειδαριά). Κυκλοφορούν σε διάφορα μεγέθη (μήκος, πάχος).

Αδυναμίες: Παλαιότερα είχαν κυκλοφορήσει "ελαττωματικά" μοντέλα (και από γνωστές εταιρίες) που άνοιγαν χωρίς κλειδί (με ένα στυλό). Είχαν στρόγγυλα κλειδιά (κυλινδρικά κοντά). Αυτές δεν κυκλοφορούν πλέον και μάλλον είναι απίθανο να πέσετε πάνω σε μια.
Μια επίθεση που υπάρχει για αυτές είναι με γρύλο αυτοκινήτου (μπαίνει ανάμεσα στο D και καθώς τον ανοίγεις τις σπάει) αλλα προϋποθέτει επαρκές κενό ανάμεσα για να χωρέσει ο γρύλος, για αυτό φροντίζουμε κατά το δέσιμο να μην αφήνουμε κενό. Επιθέσεις με τρυπάνια (πάνω στην κλειδαριά), ψυκτικά υγρά, σφυριά και σιδεροπρίονα επίσης υπάρχουν αλλα είναι αρκετά χρονοβόρα (δεν επιτρέπουν γρήγορο κλέψιμο) και πιο δύσκολα να εφαρμοστούν από ότι σε άλλων τύπων κλειδαριών.
Κλασσικό δέσιμο με πέταλο (U lock). Πιάνουμε πλαίσιο και εμπρός τροχό.

Δεν είναι όλα τα πέταλα το ίδιο ασφαλή. Για ακριβά ποδήλατα προτιμήστε ποιοτικά όσο χοντρά γίνεται, επώνυμα και με μεγάλο δείκτη ασφάλειας. Κάποια και να κοπούν απαιτούν δύο κοψίματα για να βγούν (πχ τετράγωνης διατομής στο U) ενώ κάποια άλλα με ένα κόψιμο αφαιρούνται. Πάντως εν γένει τα "πέταλα" είναι μακράν η ασφαλέστερη επιλογή κλειδαριάς ποδηλάτου. 

update 2024. Επιλέξτε επώνυμα πέταλα "χοντρά" και με σκληρό υλικό που να μπορούν να αντισταθούν σχετικά σε απλούς γωνιακούς τροχούς μπαταρίας (βλέπε παρακάτω). Ιδανικά επιλέξτε ένα πέταλο με συναγερμό (δες παρακάτω) αν το επιτρέπουν οι συνθήκες χρήσης. Δεν είναι όλα τα D lock και γενικά οι κλειδαριές το ίδιο γερά απέναντι σε αυτό το εργαλείο. Εδώ ενα τεστ

Τα πέταλα είναι η ΜΟΝΗ ενδεδειγμένη κλειδαριά για να έχουμε "κάποια" ασφάλεια.

Ειδικές κλειδαριές

Υπάρχουν διάφορες (συνήθως πανάκριβες) κλειδαριές που υπόσχονται ότι είναι και ελαφριές και πολύ γερές. Δυστυχώς κάποιες έχουν αποδειχθεί ανεπαρκείς (όπως όλες ίσως) και κόσμος έχει χάσει τα ποδήλατά του πιστεύοντας σε αυτές. Καλό είναι να μην στηρίζεστε σε μια κλειδαριά και ένα τύπο μηχανισμού αλλά συνδυασμό (πχ πέταλο και κουλούρα). Αν τις επιλέξετε ψάξτε στο internet αν είναι ασφαλείς και πόσο.
κλειδαριά abus bordo και καλά γερή
Αναφέρεται ότι σπάει με μέγγενη στην βάση της ή μεγάλο κόφτη στους πείρους της στους συνδέσμους (θέλει χρόνο η επίθεση βέβαια). Τα μεγάλα μοντέλα της ίδιας εταιρίας είναι αρκετά πιο καλά και ανθεκτικά. , Προσοχή κάποιες παρόμοιες κόβονται και με bolt cutter λόγω κακών μετάλλων)
Μικρή και φορητή, αλλά με αδυναμίες
Και εδώ ισχύει όσο μεγαλύτερη/βαρύτερη μάλλον είναι καλύτερη αν και μετράει και η ποιότητα του κράματος.

Συναγερμοί υπάρχουν και για ποδήλατα. Είναι φτηνές λύσεις από ebay και όχι μόνο και ίσως τρομάξουν κάποιο κλέφτη που δεν περιμένει να υπάρχει κάτι τέτοιο. 

Προσοχή γιατί κάποια παιδιά μπορεί να το βρουν αστείο να πειράζουν ένα ποδήλατο με συναγερμό.

Υπάρχει και πέταλο με συναγερμό αλλά θα ενοχλήσει πολύ αν χτυπήσει επειδή απλά κάποιος παραμέρισε το ποδήλατό σας απλά για να βγάλει πχ το δικό του ή αν ένας σκύλος το κούνησε με την ουρά του. Κάνουν όμως για δεσίματα σε ελεγχόμενους χώρους ή άλλα σενάρια (ο ήχος δεν είναι υποχρεωτικός άλλωστε). Update 2024. Ειδικά με την άνοδο των φορητών ηλεκτρικών τροχών μπαταρίας που κόβουν και πέταλα (ειδικά τα φτηνότερα με απλό κράμα μετάλλου όχι τόσο σκληρό) προτείνω πολύ περισσότερο σε ελεγχόμενους χώρους που δεν θα κουνηθούν κατά λάθος (στο υπόγειο) να χρησιμοποιείτε τέτοια πέταλα με συναγερμό. 
Πέταλο με συναγερμό (δύο σε ένα).
Μόλις κάποιος το "σκαλίσει" αρχίζει και "βαράει" με 110db.
To πρόβλημα είναι οι φάρσες παιδιών και οι μπαταρίες που όλο θέλει.
Επίσης συχνά "πιάνουν" (δόντι) από την μία πλευρά.

GSM GPS tracker (θέλει κάρτα sim και συντήρηση υπολοίπου και τακτική φόρτιση πχ ανα 7 ημέρες). Πλέον από το internet και σε καταστήματα gadget μπορείς να βρεις λύσεις gsm gps tracking που αν έχεται ακριβό ποδήλατο (ή μηχανή ή αυτοκίνητο) μπορείτε να προσαρμόσετε σε κάποιο σημείο (πχ μέσα στο λαιμό ή κάτω από την σέλα). Έτσι αν το ποδήλατο κουνηθεί (ελάχιστα ή φύγει από περιοχή που ορίσατε) μπορεί να σας ενημερώσει με SMS ή δεδομένα στο κινητό για αυτήν την κίνηση ακόμα και να το βρείτε στο χάρτη σε εφαρμογή.

Δεν υπάρχει 100% ασφάλεια

Καμία (σχεδόν) κλειδαριά δεν μπορεί να αντισταθεί σε φορητό τροχό. Ευτυχώς δεν είναι συνηθισμένο, απλά γιατί κάνει πολύ θόρυβο και βγάζει σπίθες (σκεφτείτε 3 η ώρα την νύχτα κάποιος να βάλει τέτοιο εργαλείο στο δρόμο)
(update 2024. δυστυχώς η χρήση τους είναι πλέον πιο συνηθισμένη σε σχέση με το 2012 που γράφτηκε το άρθρο καθώς οι κλέφτες και πιο εύκολα βρίσκουν τέτοια εργαλεία και η κοινωνία είναι αδιάφορη να δει τι γίνεται με ένα θόρυβο τη νύχτα ή υπάρχουν μέρη που ο θόρυβος δεν δίνει στόχο). Δεν θα είναι η πρώτη επιλογή τους για κλοπή ποδηλάτου που παραμένει ο "κόφτης" απέναντι στις αντίστοιχες κλειδαριές που νικάει αλλά ίσως το χρησιμοποιήσουν σε ένα ποδήλατο που είναι στο υπόγειο ή σε χώρο που ο θόρυβος δεν απασχολεί (μέσα και ενώ δεν φαίνονται). Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά απέναντι σε τροχούς δυστυχώς. Χρήση D locks ΜΕ συναγερμό ίσως αποτρέπουν κλέφτες να πλησιάσουν το ποδήλατό σας αν και έχουν προβλήματα σε χρήση καθημερινή λύσεις με συναγερμό (ενοχλούν από κατά λάθος ενεργοποίηση). Επίσης κάποια "πέταλα" είναι αρκετά σκληρά αλλά και αρκετά ακριβά. Ενα τυχαίο τεστ εδώ. Ενα πολύ σκληρό (και ακριβό >250€) πέταλο είναι αυτό που θα πει ότι κάποια πέταλα τελικά στην πράξη νικάνε ακόμα και φορητούς τροχούς.
Γωνιακός τροχός μπαταρίας. Το νέο "υπερόπλο" των κλεπτών. 


Μην απογοητεύεστε καθώς αν δεν υπήρχε άλλωστε πως θα ξεκλειδωθείτε αν χάσετε εσείς τα κλειδιά σας;
Συρματόσχοινα. Φωτογραφία από podilates.gr
και τα πέταλα κόβονται. Το συγκεκριμένο δεν ήταν πολύ καλό.
Δύο κομμένες "καλές κλειδαριές" και ένα πέταλο που άντεξε! (podilates.gr)
Οι κλειδαριές από τις ίδιες τις εταιρίες έχουν έναν αριθμό ασφάλειας (5, 8, .. 15) ή μια ονομασία (silver, gold, diamond) που τις "κατατάσσει" ανάλογα την ασφάλεια που προσφέρουν κατά τον κατασκευαστή. Η αρίθμηση και κλίμακα δεν είναι ίδια σε όλους τους κατασκευαστές ούτε πιστοποιείται. Έχουν βγει μέθοδοι να νικήσεις πανεύκολα κάποιες κλειδαριές ακόμα και υψηλού βαθμού ασφάλειας. Αν και είναι σχετική λοιπόν η ταξινόμηση μπορεί να σας δώσει έναν γρήγορο μπούσουλα της ασφάλειας της κλειδαριάς σας. Τίποτα όμως παραπάνω.

Συμπέρασμα: Καμία κλειδαριά δεν είναι απολύτως ασφαλής, απλά κερδίζεις χρόνο. Κάθε κλειδαριά με τα κατάλληλα εργαλεία, συνθήκες, και απαιτούμενο χρόνο σπάει! Η κλειδαριά λοιπόν "κερδίζει χρόνο". Κάθε κλειδαριά σου δίνει κάποιο χρόνο. Αν σπάει σε 30' λεπτά καλύτερα να μην δέσετε το ποδήλατο σας για 8 ώρες σε σημείο που είναι αφύλαχτο. Αν είναι να μπείτε σε ένα μαγαζί να πληρώσετε μια ΔΕΗ η κλειδαριά των 30' λεπτών είναι προφανώς επαρκής.

Το να αφήνεις ακριβό ποδήλατο σε γειτονιά που κλέβουν για όλο το βράδυ έξω, είναι σαν να το χαρίζεις. Αν το ποδήλατο αξίζει πολλά χρήματα θα το κλέψουν.

Η επιλογή κλειδαριάς είναι ένας συνδυασμός  "ασφάλειας" και "ευκολίας"/ "πρακτικότητας". Δυστυχώς συνήθως αυτά τα δύο πάνε ανάποδα. 

Σωστός τρόπος δεσίματος

Δεν αρκεί μια καλή κλειδαριά, θέλει και σωστό και καλό δέσιμο. Ας παραθέσουμε μερικούς απλούς κανόνες.

Το εμπόδιο (σίδερο, πινακίδα, κάγκελο κτλ) που  δένει η κλειδαριά μας πρέπει να είναι πιο γερό από την κλειδαριά μας. Προφανώς το να βάλεις ένα σουπερ λουκέτο (χοντρό πέταλο) σε ένα ψιλό καγκελάκι ο κλέφτης δεν θα κόψει το λουκέτο αλλά το καγκελάκι. Φράκτες, σήτες και άλλα "συρμάτινα" εμπόδια είναι για να μην τα συζητάμε (και παρόλα αυτά κάποιος θα το δέσει σε τέτοιο σημείο). Πινακίδες δρόμων.. εξαρτάτε την αξία του ποδηλάτου και την ώρα και ώρα της ημέρας που θα το αφήσουμε  Προφανώς ένα ακριβό ποδήλατο αν το αφήσεις βράδυ δεμένο σε μια πινακίδα είναι σαν να το χαρίζεις στο κλέφτη. Θα το σταμπάρει, και με ένα γερμανικό κλειδί νο 12 θα ξεβιδώσει την πινακίδα και θα βγάλει από πάνω το ποδήλατο. Δεν θα κόψει το "καλό" λουκέτο του εκεί, θα το κόψει στο κρησφύγετο του με τροχό. Οι κλέφτες έχουν κόψει ακόμα και δέντρα για να κλέψουν ένα ακριβό ποδήλατο.

Ο κλέφτης θα επιτεθεί στον ασθενέστερο κρίκο της "αλυσίδας" του δεσίματος. Φροντίστε αυτός να είναι η κλειδαριά σας της οποίας την ασφάλεια εσείς επιλέξατε.

Ο τρόπος δεσίματος είναι επίσης σημαντικός. Γελάω απίστευτα όταν βλέπω ποδήλατα τυλιγμένα με καλώδιο στο.. τιμόνι ή στην.. σέλα. Έλεος!
Χαζό δέσιμο!
Κατι άλλα απίστευτα συναντώνται επίσης, όπως δέσιμο δε χαμηλή κολόνα.
Μάλλον το κάνει επίτηδες, πρέπει να είναι φάρσα αυτό το δέσιμο
Πια μέρη δένουμε του ποδηλάτου και από που. Κανονικά θα πρέπει να ασφαλιστούν, κορμός, μπρος πίσω ρόδα και σέλα. Αυτό χρειάζεται συνήθως 2 κλειδαριές ή μια και μεγάλο συρματόσχοινο.


Οταν έχουμε μια κλειδαριά (πχ ένα πέταλο), δένουμε κατά πρώτον τον κορμό του ποδηλάτου  Δεσίματα που πιάνουν την μπροστά ρόδα μπορεί να καταλήξουν να μείνετε μόνο με αυτής. 

Αν ο μπροστά τροχός αφαιρείται εύκολα μπορούμε με μία κλειδαριά να τον "φυλάξουμε" και αυτόν.

Ξαναλέμε, καλό είναι η κλειδαριά σας να μην ακουμπάει στο πάτωμα. Έτσι αποφεύγουμε επιθέσεις με χτύπημα σφυριών/καλεμιών (σκέτα ή σε συνδυασμό με ψυκτικά αέρια) αλλά και μειώνουμε την αποτελεσματικότητα των κοφτών (δεν μπορεί να βάλει κόντρα με το έδαφος). 
Στο πάτωμα μια κλειδαριά μπορεί πιο εύκολα να χτυπηθεί

Καλό είναι στα πέταλα να μην αφήνουμε πολύ χώρο (να μην μπορεί να χωρέσει γρύλος πχ). Γενικά όσο πιο "στρυμωγμένη" είναι μια κλειδαριά τόσο το καλύτερο. Ειδικά αν μπει στον πίσω τροχό με πλαίσιο είναι το πιο δύσκολο να κοπεί (αφήνει βέβαια εκτεθειμένο σε κλοπή τον μπροστά τροχό).

Προτιμάτε κλειδαριές με "καλά κλειδιά". Τα απλά (πλακέ με δοντάκια) ανοίγουν με lockpicking ή bumping, και δεν θα χρειαστεί καν να κόψει την κλειδαριά σας. Κάποια κυλινδρικά έχουν επίσης θέματα (άνοιγαν με στυλό).
Καλός τύπος κλειδιού/κλειδαριάς. Ίσως ο πλέον ασφαλής.
(μείον δεν αντιγράφετε καθόλου εύκολα για αντίγραφα/αντικλείδια)
Κλειδιά/κλειδαριά που έχουν δώσει προβλήματα πχ άνοιγαν με καπάκι από στυλό.
Επίσης υπάρχει εργαλείο που τις ανοίγει τις περισσότερες lock picking αλλά είναι σπάνιο


Τα πιο απλά (πλακέ με δοντάκια) κλειδιά, τα βρίσκεις στις "απλές" κλειδαριές
Ευάλωτες (οι κλειδαριές με τέτοια κλειδιά) σε πλήθος επιθέσεων (lock picking, bump keys, drilling κτλ),
βέβαια οι κλέφτες προτιμούν να κόβουν τα σχοινιά.

Οι κλειδαριές με "συνδυασμούς" (συνήθως σε συρματόσχοινα) έχουν και αυτές μερικά θεματάκια και για κάποιες υπάρχει τρόπος να τις ανοίξεις χωρίς να δοκιμάσεις όλους τους συνδυασμούς.

Μερικά ακόμα κόλπα. 
  • Μην έχετε πολύ ακριβό ποδήλατο. Είναι κρίμα να το λέμε, αλλά όσο πιο καλό και ακριβό τόσο πιο "στόχος" γίνεται το ποδήλατό σας. Αν δεν έχετε μέρος να το φυλάξετε ίσως είναι προτιμότερο να μη επενδύσετε σε πολύ ακριβό ποδήλατο. Πολλοί κάτοχοι (κυρίως πονεμένοι) προτιμούν να "χαράξουν" το πλαίσιο (με το όνομά τους ή κάτι άλλο) ώστε να γίνει "μη εμπορεύσιμο" για τον κλέφτη. Αυτή η λύση είναι λίγο υπερβολική αλλά έχει βάση.
  • Φωτογραφίστε το ποδήλατό σας (μονο του και με εσάς). Σε περίπτωση κλοπής θα σας χρειαστούν οι φωτογραφίες μήπως και αναγνωριστεί. Αποτελεί και προϋπόθεση για να το πάρεις πίσω αν βρεθεί. Η φύλαξη αριθμών πλαισίου και της απόδειξης αγοράς επίσης είναι σημαντική (ακόμα και για μεταπώληση θα σας χρειαστεί. Scanάρετε την για το αρχείο σας).
  • Αλλάξτε τα κλιπς γρήγορης αλλαγής (σέλας, ρόδας) σε παραδοσιακές βίδες. Κανουν την πιθανότητα να σας κλέψουν έναν ανταλλακτικό (όπως μια ρόδα, σέλα κτλ) πολύ πιο μικρή.
  • Τα "κρυμμένα" και σκοτεινά μέρη δίνουν την εντύπωση ότι είναι πιο ασφαλή καθώς πιστεύουμε ότι ο κλέφτης δεν θα δεί εκεί το ποδήλατό μας. Λάθος, τα κρυμμένα θα επιτρέψουν στον κλέφτη να δουλέψει με την ησυχία του! Καλύτερα είναι να αφήνεις ένα ποδήλατο μπροστά σε μία πόρτα οικοδομής (που κάποιος μπορεί να κατέβει ή να μπει  παρά στην πίσω αυλή στο σκοτάδι.
  • Ούτε δίπλα στο δρόμο μην δένετε ποδήλατα. Υπάρχουν πολλά κόλπα που κάνουν οι κλέφτες όταν είναι δίπλα στο δρόμο ένα ποδήλατο, όπως να "δέσουν" την κλειδαριά στο αυτοκίνητό τους και να την σπάσουν με μία γκάζια. 
  • Τέλος, είπαμε.. Μόνο τα καλά "πέταλα" (U, D locks) έχουν μια σχετική ασφάλεια ενώ τα "καλώδια" (συρματόσχοινα) είναι τα ασθενέστερα σε αντοχή.
Καλό δέσιμο!











13 σχόλια:

  1. Σχετικα με τα bolt cutters, στο βιντεο αυτο φαινεται ξεκαθαρα οτι δεν υπαρχει ελπιδα, οσο χοντρη αλυσιδα και να βαλεις. Ειναι θεμα χρονου καθαρα.

    http://www.youtube.com/watch?v=VC3hFr8p2ck

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΜΠΡΑΒΟ ΡΕ ΦΙΛΕ, ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ, ΣΠΑΝΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΤΟΥ ΚΛΟΠΙ ΠΕΙΣΤ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εξαιρετικό άρθρο. Ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ χρήσιμο το άρθρο! Μπράβο!
    Δεν είχα ιδέα για κλειδαριές και τώρα πήρα μια εικόνα.

    Ψάχνω για κλειδαριά για ένα electra που έχω και θέλω να κυκλοφορώ στην πόλη.
    Αφού διάβασα το άρθρο σου, είδα αυτές τις 2 ( η μία για μηχανές)

    1) https://www.skroutz.gr/s/7738507/Abus-Granit-X-Plus-540-160HB300.html
    2) https://www.skroutz.gr/s/13652960/Auvray-U-Lock-Xtrem-Maxi-110x310.html

    Ποιά θα προτιμούσες?

    Σε ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. θα πάρεις αυτό που οι διαστάσεις βολεύουν. Το τόξο μέσα (άνοιγμα) δεν είναι ίδιο και στα δύο πέταλα. Οσο πιο φαρδύ τόσο πιο βολικό αλλά και λίγο λιγότερο ασφαλές (μπαίνει γρύλος πιο εύκολα). Δλδ αν το "στενό σου κάνει" παίρνεις αυτό. Επίσης εγώ θα έπαιρνα κάποιο με συναγερμό για να φοβάται να το πειράξει (πάει να το κόψει και αυτό γκαρίζει). Νομίζω τέτοιος δεν θα το πείραζαν αν και ως κλειδαριές συνήθως είναι λιγότερο ασφαλή (πχ πιάνουν δοντάκι μόνο από την μία πλευρά).

      Διαγραφή
  5. Ακουγετε και λεγετε, οτι τα τρυκικλα δεν κλεβονται! Εχει καποιος αποψη πανω σε αυτο; η"υπαρχουν καποια στοιχεια σε καποια αρχη;. Εχει αποδειχθει ,οτι: Οτι και να βαλεις για ασφαλεια σε οτι δηποτε ητε ποδηλατο ητε πορτα σφαλειας υπαρχει το ΑΝΤΙΔΩΤΟ!.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλημέρα.Ένα άλλο "κολπάκι" είναι να βάψεις με πολύ ιδιαίτερα χρώματα το ποδήλατο π.χ. είχα βάψει δίχρωμο, ακόμη και τις ακτίνες σε διχρωμία.'Η να κρύψεις μέσα στο σκελετό του, κάτι π.χ. gps. Οπότε ίσως να είναι πιο εύκολα εντοπίσιμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εάν χάσω τα κλειδιά μου υπαρχει τροπος να ανοιχτει η κλειδαρια(εχω πεταλο)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. δυστηχος και σε μενα που ετυχε το συμβαν με ενα κουρσακι μονο που πηγα για 4 λεπτα σε ενα μαγαζι που το κλειδωσα εξω ακριβως με λουκετο συρματοσχοινο αλλα ηταν στα 5 βαθμολογιας παραβιασης και με το που βγηκα να το παρω ΕΛΗΠΕ. τσακ μπαμ η κεραταδες και σε δροομο που ειχε μερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φοβερό άρθρο έμαθα πολλά χρήσιμα που δεν τα γνώριζα μέχρι τώρα... Μπράβο σας!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πάρα πολύ ωραίο και χρήσιμο άρθρο, σε ευχαριστούμε πολύ. Εγώ πάντως βρήκα μια σελίδα με κλειδαριες ασφαλείας (https://fernand.gr) που έχει μεγάλη ποικιλία και από κει τελικά πήρα διάφορα πραγματάκια γιατί την έχω πατήσει πολλές φορές στο παρελθόν!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή